Jaarverslag 2019

Ieder jaar in de lente maken we de balans op van het voorbije boekjaar.

• Hoe hebben we onze missie gerealiseerd in 2019?
  • Welke projecten zijn we opgestart?
  • Wat zijn we van plan met de sociale impact metingen?
  • En hoe zit dat nu met Oak Tree vzw?

Het antwoord op al deze vragen krijg je in het Oak Tree Projects jaarverslag 2019.

Jaarverslag 2019

Groeifinanciering via Winwinner

Er zitten flink wat nieuwe inclusieve projecten in de pijplijn. En daar hebben we extra kapitaal voor nodig. Om die groeifinanciering op te halen werken we samen met Winwinner, een platform voor crowdlending en winwinleningen.

Strategische versterking dankzij het Venture Philantropy Fonds

Het Venture Philantropy Fonds steunt sociale ondernemingen die zich inzetten voor sociale inclusie in België. Oak Tree Projects werd onlangs geselecteerd als één van die sociale ondernemingen. Gezien onze sterke groei op dit moment meer dan welkom.

Geen warmste week, toch een warme actie

Ook al ziet de Warmste Week er dit jaar anders uit, dit warme initiatief toont dat iedereen een verschil kan maken en kan bijdragen. En dat je helemaal niet hoeft te wachten op Studio Brussel. Een heuse inspiratie voor één ieder die Oak Tree vzw wil steunen.

Studio beschikbaar in Qville - Essen

Eind november komt een studio vrij in het Oak Tree huis in Qville, Essen.

Oak Tree Care Too cvso

Vanwege een fout advies bij de opstart, voldoet cohousing Papiermoleken niet aan de strenge voorwaarden van het VAPH. De Oak Tree bewoners op straat zetten, was voor ons uiteraard geen optie. Dus gingen we op zoek naar een oplossing.

Project in de kijker - De Okelaar

De Okelaar is een cohousing in de dorpskern van Wovertem, met ruimte voor drie Oak Tree bewoners. Samuel reserveerde als eerste en kijkt al uit naar zijn buren.

Tijdelijke aanpassing van onze werking

Bijzondere tijden vragen bijzondere maatregelen. Ook wij hebben onze werking aangepast om de nodige voorzorgen te nemen tegen de verspreiding van Covid-19.

Aan tafel met Koningin Mathilde

Ter gelegenheid van internationale vrouwendag kwam Koningin Mathilde op bezoek in het Provinciehuis van Vlaams-Brabant. Samen met 10 andere sterke vrouwen mocht gedelegeerd bestuurder en mede-oprichter Danaë Van den bossche mee aan tafel met de Koningin.

Eerste bewoning in Qville, Essen

Wij zijn bijzonder trots om aan te kondigen dat ons allereerste project Qville in Essen bewoond is, zo’n twee en een half jaar na onze oprichting. We kregen een professionele fotograaf over de vloer in kader van onze finaleplaats in de Chivas Venture én PMV maakte een mooie video in deze idyllische setting.

Finalist Chivas Venture 2019

We vieren twee keer feest, want Oak Tree Projects werd ook geselecteerd als Belgische finalist van de Chivas Venture, een wereldwijde zoektocht naar sociale ondernemers die hun onderneming gebruiken om een betere wereld te creëren.

De Radicale Vernieuwers 2019

Wat een eer. Oak Tree Projects werd uit meer dan 200 inzendingen verkozen tot één van de tien finalisten van de Radicale Vernieuwers 2019.

Fotoverslag van De Warmste Week 2019

Dit jaar was Oak Tree vzw voor het eerst één van de goede doelen van De Warmste Week. Onze toekomstige bewoners, hun ouders en vrienden organiseerden heel wat acties.

Groei in de provincie Antwerpen

Het gaat hard in de provincie Antwerpen. Het Oak Tree huis in Qville, Essen, is volzet, maar we hebben intussen bouwplannen voor maar liefst vijf nieuwe inclusieve woonprojecten.

De warmste week 2019 voor Oak Tree vzw

Wind, regen en koude temperaturen kunnen ons niet meer tegen houden, want wij krijgen het warm van alle acties die reeds werden opgestart voor Oak Tree vzw.

Een infosessie en bewonersvergadering

Voor onze bewoners start alles met het bijwonen van een infosessie, waarna ze zich kunnen aanmelden voor een specifiek project. Alle toekomstige bewoners van een project blijven nadien betrokken via periodieke bewonersvergaderingen. We krijgen via dit verslag van een infosessie en bewonersvergadering in Qville een korte blik achter de schermen.

Samenwerking met lokale woonactoren

Op woensdag 16 oktober organiseerde Samenhuizen vzw een studiedag: hoe cohousing en woningdelen faciliteren en stimuleren in je beleid en beleidspraktijk als gemeente, stad of lokale woonactor? Tijdens deze studiedag mochten wij getuigen over inclusie in cohousing en onze ervaring met lokale woonactoren.

Waarom we kiezen voor compact wonen

In wereldsteden zoals New York, Parijs, Londen of Hong Kong is compact wonen helemaal ingeburgerd. Micro-appartementen van 25m² zijn hier geen uitzondering maar eerder de norm. In België staan we nog niet zo ver, maar bij Oak Tree Projects zien we heel wat voordelen, zeker in combinatie met cohousing. (Met foto's van de werf in Qville, Essen)

Oak Tree vzw geboren

Eind 2018 zag Oak Tree vzw het daglicht. Het doel van deze vzw is sociale uitsluiting voorkomen en betaalbaar inclusief wonen in een Oak Tree huis mogelijk maken voor zoveel mogelijk (jong)volwassenen met een ondersteuningsnood. De vzw besteedt hierbij bijzondere aandacht aan minder kapitaalkrachtige kandidaat-bewoners en kandidaat bewoners zonder eigen netwerk.

Qville in de kijker - september 2019

In de gemeente Essen bouwt Heem 43 woningen op een grond van 1,7 hectare. In één van die woningen voorzien we 5 studio's waar bewoners met een ondersteuningsvraag begeleid zelfstandig kunnen wonen.

Samenhuizenreis 2019

Danaë vertrok eind april voor vijf dagen op samenhuizenreis en bezocht maar liefst 9 verschillende cohousing gemeenschappen. Zij keerde terug met heel wat nieuwe ideeën en inspiratie, en honderden foto's. Wij gaven haar de moeilijke opdracht een selectie te maken van een vijftal foto's en key takeaways.

Algemene Vergadering 2019

Met een aanwezigheid van 100% van de aandeelhouders A (oprichters), 55% van de aandeelhouders B (bewoners en hun netwerk) en 15% van de aandeelhouders D (sympathisanten) werd het resultaat van het boekjaar 2017-2018 goedgekeurd en de Raad van Bestuur 2019 benoemd.

Van startup naar coöperatie

Tijdens haar postgraduaat Coöperatief ondernemen ging onze voorzitter Michèle op zoek naar wat een goed democratisch bestuur betekent, zowel in de theorie als in de praktijk.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}